Dnešní den ve 4. C byl jiný než obvykle. Společně jsme se zamysleli nad tím, jaký by byl svět bez školy.
Během programu ACET na téma „Učení není mučení" vznikla zajímavá diskuze a děti přišly s mnoha nápady. Představily si, že bychom bez školy neuměli číst, psát ani počítat. Neuměli bychom se domluvit v cizím jazyce, nerozuměli bychom přírodě ani světu kolem nás. Padaly i úsměvné myšlenky, ale nakonec jsme se shodli – bez školy by byl svět úplně jiný a rozhodně ne lepší. Lidé by spoustu věcí neuměli a některé vynálezy by možná ani nevznikly.
I když je učení někdy náročné a někdo o něm občas říká, že je to „mučení“, my jsme si ukázali, že to tak vůbec nemusí být. Naopak – učení může být zajímavé, zábavné a chytré. Dnes jsme si to vyzkoušeli pomocí scének, které jsme sehráli ve skupinkách. Každá scénka ukazovala jinou metodu, jak se učit efektivněji a s radostí.
Zjistili jsme například, že je dobré rozdělit si učivo na menší části a učit se postupně. Pomáhá také, když si látku nahlas vysvětlíme – třeba kamarádovi nebo plyšákovi. Když dokážeme něco někomu vysvětlit, většinou to sami chápeme nejlépe. Učení si můžeme zpříjemnit i vymýšlením příběhů nebo kreslením obrázků, které nám pomohou si látku lépe zapamatovat. Dozvěděli jsme se také, že mozek potřebuje přestávky a že pomáhá rytmus, rým nebo písnička – například při učení násobilky nebo vyjmenovaných slov. A jako tajný tip – někdy pomáhá napsat si „tahák“, který si ale potom vůbec nevezmeme k písemce. Už samotné sepsání nám totiž pomůže si látku zapamatovat.
Na závěr jsme si uvědomili, že škola není jen o známkách, ale hlavně o poznávání světa, získávání dovedností a rozvíjení toho nejcennějšího, co máme – naší hlavy a srdce. A i když někdy říkáme „učení je mučení“, dnes už víme, že učení může být i dobrodružství. Záleží jen na tom, jak se k němu postavíme.
Mgr. et Mgr. Denisa Sitová