Ve středu 18. června se 12 dětí ze třídy 5. A sešlo odpoledne ve škole, aby společně strávily příjemné a podnětné chvíle při akci s názvem Odpoledne s Andersenem. Tato každoroční akce je zaměřená na rozvoj čtenářství, fantazie, paměti, tvořivosti i spolupráce. A stejně jako každý rok jsme i letos zjistili, že čtení rozhodně není nuda, a akci jsme si všichni hezky užili!!
Na úvod jsme každý představil svou oblíbenou knížku, kterou jsme si na čtenářské odpoledne přinesli. Zazněla opravdu pestrá směsice titulů, od dobrodružných příběhů přes fantasy až po napínavé detektivky. Většina dětí svou knížku nejen představila, ale i doporučila ostatním k přečtení. S vybranou knížkou jsme poté pracovali také v několika navazujících čtenářských dílnách. Nejprve jsme svému oblíbenému literárnímu hrdinovi napsali krátkou SMSku – stručný vzkaz do mobilu, ve kterém jsme shrnuli to nejdůležitější, co bychom mu chtěli sdělit ze současného modrního světa. Poté jsme se rozepsali více – tentokrát dopis na pergamen – kde jsme své oblíbené postavě podrobně popsali, jak to u nás dnes vypadá a co se změnilo od dob jejího příběhu. A do třetice jsme na červenou kartu napsali výtky vybrané záporné postavě z naší knihy – co se nám na jejím chování nelíbí a za co by si zasloužila onu vybarvenou červenou kartu.
Abychom čtení proložili i zábavou a soutěžením, rozdělili jsme se do dvou týmů a zahráli si několik týmových her. První z nich byla paměťová štafeta, při níž si členové družstva museli co nejlépe zapamatovat tajemný přečtený text a předat ho postupně dál formou tiché pošty. Na závěr jsme bodovali, kolik klíčových slov dokázal zachytit poslední člen řetězce obou družstev. V další týmové soutěži jsme pracovali s oblíbenou hrou Čtenářská věž. Každý tým měl za úkol správně poskládat trojice kostek – jméno autora (na červených kostičkách), název knihy (oranžové kostky) a postavy z příběhu (kostky zelené).
Po menší pauze na svačinu následovala zábavná relaxační aktivita Hledačka v átriu. Každý tým schoval tomu druhému deset předmětů, které do školního átria nepatří, a soupeři je museli co nejrychleji najít. Úkryty byly často velmi důmyslné, a tak i úspěšnější tým nalezl pouze polovinu velmi dobře a pečlivě schovaných předmětů.
Ve druhé části odpoledne jsme se opět vrátili ke svým knihám v aktivitě Přines si svou knihu. Na základě různých výzev jsme v textech hledali např. vyznání lásky, jméno superhrdiny, název města nebo varovný nápis. Některé úryvky byly opravdu nečekané a pobavily celou třídu.
Následně jsme si zahráli hru Stavba čtenářských věží, ve které jsme měli za úkol v časovém limitu postavit věže podle různých kritérií – nejvyšší, nejnižší, nejrychleji postavenou, ale i podle složitějších zadání. Naše dvě soutěžní družstva – Slepice a Zajímavé okurky – bojovala s nadšením až do poslední vteřiny.
Čtenářské odpoledne jsme zakončili společným vyhodnocením a každý si odnesl nejen příjemný zážitek, ale i inspiraci v podobě knižních tipů na letní prázdniny. Bylo to milé, zábavné a inspirativní setkání s knížkami a se spolužáky, které nám připomnělo, že čtení může být skvělým dobrodružstvím – stačí jen najít a otevřít tu správnou knihu....
Mgr. Jan Václavek